NOG MEER LOKAAL KILO’S SCHUIVEN – MAANDAG 17 JUNI

Datum: 17/06

Deur open: 19:00

Lokale kilo’s moeten boeren en restauranthouders verbinden

Lokaal kilo’s schuiven, zo luidt de naam van het evenement. Of eigenlijk nog méér lokaal kilo’s schuiven, want na het succes van de eerste editie is er 17 juni een vervolg. Maar wat zit er precies achter die naam en het event? We vroegen het Wilbert van de Kamp, samen met Ritzo ten Cate initiatiefnemer van het evenement.

Wat is het voor evenement?

“We brengen vijftig boeren en vijftig restauranthouders bij elkaar. Heel kort gezegd willen we die met elkaar kennis laten maken en aan elkaar koppelen, om vervolgens lokaal kilo’s te gaan schuiven.”

En minder kort gezegd? Wat moeten we ons voorstelen bij lokaal kilo’s schuiven?

“In Groningen beseffen we dat lokale economie best belangrijk is. Op het gebied van voedsel wordt vertrouwen steeds belangrijker. Mensen vinden het belangrijk om te weten waar hun eten vandaan komt, wat voor leven hun vlees heeft gehad, etc. Een oplossing daarvoor is lokaal voedsel verhandelen, oftewel: lokaal kilo’s schuiven. Dat wordt al wel vaker gedaan. Zo heb je in het Noorden onder meer de Streekboer. Zij proberen een koppeling te maken tussen de consument en de boer. Dat is hartstikke leuk voor de consument, want die krijgt een lekker gevoel bij het afhalen van zijn of haar eten. Maar voor de boer is het bijna niet te doen, gezien de tijd die het kost om kleine hoeveelheden te verkopen.”

“Daarom hebben we gekeken welke andere groepen er nog zijn die op dit gebied iets te bieden hebben. Al snel kwamen we op restaurants. Zowel restaurants als boeren zijn moeilijke groepen, maar het zijn wel groepen die elkaar iets te bieden hebben. Restaurants kunnen grotere hoeveelheden afnemen, en misschien gezamenlijk inkopen. Stel dat tien restaurants op zoek zijn naar een bijzonder aardappeltje, dan kunnen zij dat samen inkopen. Voor de boer betekent dat een grotere hoeveelheid wat hij verkoopt. En voor restaurants is het van toegevoegde waarde, want zij kunnen het verhaal van de boer vertellen. Zij weten waar hun producten en eten vandaan komt.”

Het is het tweede evenement op dit gebied dat jullie organiseren.

“Klopt, het eerste evenement was meer echt een brainstorm. We keken waar de problemen zaten en wat er ingewikkeld is binnen lokale handel. Uit de eerste sessie kwam bijvoorbeeld naar voren dat Meinardi het heel goed doet. Daarom hebben we Meinardi nu uitgenodigd om te komen vertellen hoe zij hun lokale spullen afzetten. Maar, het is meer dan een inspiratiemoment. Om echt verder te komen, is het goed om er echt praktisch iets mee te doen. We willen concrete handel op gang brengen. Daarom doen we dit.”

En dat begint met de veiling?

“Het doel is om ook echt lokaal kilo’s te schuiven. We doen een veiling met een aantal producten. Op die manier zorgen we ook voor een probleem: het spul moet namelijk van de boer naar het restaurant. De eerste keer ga ik samen met Ritzo ten Cate, waarmee ik het organiseer, met busje rijden. Maar stel dat er markt voor is en er behoefte komt aan een logistieke partner? Dan zijn er misschien mensen die in dat gat springen. Maar dat is nog even toekomstmuziek.”

Wat willen jullie bereiken?

“We hopen dat boeren en restauranthouders gaan inzien dat dit heel nuttig voor hen is. Het gaat ook echt om die groepen: boeren en restauranthouders. Wij faciliteren de veiling, maar daardoor komen zij onderling met elkaar in contact, leren ze elkaar kennen en wellicht starten ze iets. Een mooi verhaal dat ik de vorige keer hoorde geeft het idee goed weer. Een boer die regelmatig bij de snackbar bij hem in de buurt kwam, zag dat ze veel uien gebruikten. Die haalden ze bij de groothandel. Ze raakten in gesprek en hij zei dat ze uien bij hem in konden kopen, voor een lagere prijs en van hogere kwaliteit. Nu gaat er ongeveer 50 kilo uien per week van hem naar de snackbar. Het gaat om contacten. Als mensen elkaar leren kennen, dan komt er wel wat op gang.”

“En het kan nog meer opleveren. Stel dat je een goede verhouding hebt tussen een restaurant en wat boeren. Dan kan zo’n restaurant als hub functioneren om de verbinding te maken met de consument. Een consument bestelt wat en haalt het op bij het restaurant. Dan krijgt het restaurant wellicht ook weer meer aanloop. Kijken we nog iets verder, dan geloof ik dat je als er eenmaal schaal is, je samen met de foodhub in het Westerkwartier het nog groter kan maken. Die foodhub kan de verwerking van de lokale producten gaan doen. Ziekenhuizen kunnen bijvoorbeeld niet goed rechtstreeks de producten van boeren verwerken, omdat er bijvoorbeeld geen klei meer aan de aardappels mag zitten. Dat kan dan wellicht wel.”

En hoe helpt dit initiatief de Noordelijke economie?

“Boeren is echt beroepsgroep die enorm onder druk staat. Ze zeggen: ‘Ik produceer voor een wereldmarkt.’ Maar wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze moeten opboksen tegen uien uit allerlei landen die tegen afzet- of bodemprijzen worden aangeboden. Ze krijgen geen voet aan de grond en te weinig geld voor hun producten. Als je lokaal af kan zetten, kun je meer verdienen als boer. Dat zorgt voor een beter klimaat voor boeren in het Noorden.”

“Voor restaurants zorgt het voor onderscheidend vermogen. In Groningen zit de markt van restaurants in de lift, er zijn vele ontwikkelingen gaande. Restaurants kunnen met lokale producten koken, hun klanten het verhaal achter het eten vertellen en zich verbinden met de lokale economie. En het kan ook tot wat nieuws leiden. Als boeren bijvoorbeeld begrijpen dat een restaurant behoefte heeft aan een specifieke biet, dan kunnen ze daar wat mee gaan doen. Zo creëer je een eigen markt.”

Nog Meer Lokaal Kilo’s Schuiven

Datum en tijd: 17 juni, 19.00 – 21.00 uur
Locatie: EM2 Groningen
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden

Wilbert van de Kamp neemt zijn vleespakket in ontvangsttext: noordbizz

WANNA BE THE FIRST TO KNOW?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!