EM2 hybride evenementen

Online events organiseren? Wat is een hybride event, livestream of webinar?

Hybride evenementen, livestreams, webinars; online events zijn niet meer weg te denken uit het zakelijke evenementenaanbod. Steeds vaker organiseren event organisatoren online evenementen. Maar wanneer kies je voor een online event? Wat is de toegevoegde waarde? En waar moet je op letten? Ontdek drie populaire varianten.

Online event type 1: Hybride event

Een hybride event is een combinatie van een fysiek event en een online evenement. Bij een hybride event moet het online gedeelte van het evenement meer zijn dan alleen een live videostream, er moet interactie plaatsvinden. Deze interactie moet er zijn om de externe deelnemers te blijven prikkelen. Wanneer het goed wordt aangepakt, kan een hybride event tot tien keer meer bereik genereren in vergelijking met een event dat alleen fysiek plaatsvindt. Het draait hierbij allemaal om de beleving die je de deelnemers online aanbiedt. Een hybride event kan ook bestaan uit meerdere fysieke locaties. Hiervoor hanteer je min of meer dezelfde aanpak.

Een hybride event is geen last-minute keuze die je maakt omdat het deelnemersaantal tegenvalt. Vanaf de beginfase van het event denk je al na over de informatie die je online wilt delen en hoe je dit wilt weergeven. Er zijn diverse redenen om voor een hybride event te kiezen: misschien bevindt een gedeelte van de deelnemers zich in het buitenland, heeft niet iedereen tijd om naar het event af te reizen of wil je alleen de belangrijkste relaties uit de doelgroep fysiek uitnodigen. Zorg er in ieder geval voor dat de keuze voor een hybride event vroegtijdig gemaakt wordt en bedenk goed wat je (online) wilt bereiken.

Wat zijn de succesfactoren bij het organiseren van een hybride event?

Online event type 2: Livestream

Met een livestream kunnen de deelnemers online meekijken door middel van live video- en audiodekking. Het verschil tussen een hybride event en een livestream is dat er bij een livestream geen directe interactie plaatsvindt met het online publiek, de deelnemer kijkt alleen mee.

Livestreams kunnen ingezet worden als een vorm van marketing. Je geeft online deelnemers een kijkje in je event in de hoop dat ze de volgende editie zelf aanwezig zijn. Ook kunnen livestreams voor informatieve doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld een stream van een belangrijke presentatie.

Wat zijn de succesfactoren bij het organiseren van een livestream?

Online event type 3: Webinar

In tegenstelling tot een hybride event en een livestream is bij een webinar alleen een online publiek aanwezig. Een webinar is gebaseerd op het one-to-many principe waarbij een presentatie wordt gegeven aan een online publiek. Er zijn tal van interactieve mogelijkheden beschikbaar tussen de deelnemers en de presentator(en).

Een webinar kan opgenomen worden in een professionele studio maar ook op een eigen locatie, dit maakt het houden van een webinar voor iedereen toegankelijk. Webinars kunnen ingezet worden voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor online trainingen, leadgeneratie en productpresentaties.

Wat zijn de succesfactoren bij het organiseren van een webinar?

Eén voordeel komt steeds terug; je vergroot het bereik van jouw zakelijke events door de deelnemers de mogelijkheid te bieden om het event mee te maken wanneer ze niet fysiek aanwezig kunnen zijn op het event. Een replay, of on-demand, heeft als extra voordeel dat de deelnemers de voor hen interessante onderwerpen uitkiezen en herbeleven!

Maar eerst…

Wil je alles uit jouw online event halen? Inventariseer dan eerst de behoeften en uitdagingen. Breng de verwachtingen van jouw bezoekers, de co-presentatoren en de andere stakeholders in kaart en verhoog de kans om van jouw online evenement een succes te maken.

text: habilo

WANNA BE THE FIRST TO KNOW?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!