Sluiten

Blog #5

En toen….. konden we eindelijk bouwen! In deze blog nemen we je mee met de eerste gezette bouwstappen. Afgelopen juli zijn we gestart met de aanleg van het fundament en het constructiewerk. Het echte bouwwerk is nu eindelijk begonnen!

Eerst de grond in…

Een goede bodem is natuurlijk, zoals met zoveel dingen, het halve werk! Alvorens er met de daadwerkelijke bouw van de EM2 begonnen kon worden moest er eerst het nodige grondwerk worden verzet. Er waren een luttele 20 vrachtwagens met zand nodig om de zeer ruwe ondergrond te egaliseren. Nadat alles gestort en uitgevlakt was kon er van links naar rechts met de laserwaterpas gemeten worden en ging uiteindelijk het sein op groen; de boel lag er strakker dan strak bij en het “waterpas maken” van ons bouwterrein was een feit!

Hierna kon het betonwerk -in de vorm van poeren- worden aangelegd. Het drogen van de gestorte poeren nam enkele dagen in beslag. Daarna was het tijd voor de H-klinkers. Het leggen van de klinkers ging dankzij het gebruik van een robotarm razendsnel. We hebben bewust gekozen voor bestrating omdat dit na 13 jaar makkelijker te verwijderen is en de stenen nadien geschikt zijn voor hergebruik. Over de klinkers wordt een vloer van steenschotten gelegd.

…Dan de lucht in.

Nadat het grondwerk in de spreekwoordelijke kannen en kruiken was kon het staalteam aan de slag! Het staalwerk, wat overigens voor een groot deel is gemaakt van gerecycled staal, werd op maat geleverd. Dankzij dit fijn stukje voorwerk kon een 50tons kraan de stalen spanten en andere onderdelen met grote precisie op de juiste plek plaatsen. Dit gigantisch stalenbouwpakket is met bouten gemonteerd; ook dit in het kader van recycling. Dit geeft de mogelijkheid om het gebouw ter zijner tijd makkelijk af te kunnen breken en weer op te bouwen. Dankzij al dit technisch vernuft, een uitmuntende kraanmachinist en andere vaklui verrees binnen een paar dagen het silhouet van de EM2 aan de Groninger skyline.

Helaas lukte het niet om voor de bouwvak het dak en de muren te plaatsen. Erg jammer natuurlijk maar een voordeel is wel dat het frame van “kaal” staal een paar weken in weer en wind heeft kunnen staan wat heeft geresulteerd in een mooie karakteristieke roestkleur. Zelf konden we in de vakantie van de staalbouwmannen gelukkig wel verder met het plaatsen van de voorgevel. Dit ging bijzonder vlot; binnen 2 dagen tijd zat deze er tegenaan!

De Boer staalbouw verzorgd de uitvoering van deze fase van de bouw.